Det har hänt en del sen Nintendo 8-bits

image37


Som de flesta i min generation (det där lät väldigt "moget" haha) så är jag uppvuxen med ett Nintendo hemma. Minns mitt första mötte med den klassiska Nintendo 8-bits, jag var väl en 5-6 år och var med brosan hos hans kompisar. På ovanvåning en i deras hus (som jag för övrigt var livrädd att gå upp till för jag var rädd att det skulle trilla ihop, haha) hade de sitt Nintendo. Det var super spännade, men jag var liv rädd när Mario skulle in till draken i slottet, det där ljudet *dam dam dam dam dam* tyckte jag var super läskigt, kan fortfarande tycka det. Men själv draken var ju ganska söt egentligen ;)

Men till sak nu. Har för vanna att sväva ut, som ni kanske har märkt. Det har ju hänt en väldigt massa sedan man sprang omkring på vad som liknade blockchoklad och hoppade på fiender och käka svamp för att bli stor och stark (hm... kanske nån baktanke med det där?). Mitt första mötte med Nintendo 64, dvs ett 3D spel var väldigt förvirrande. Nu kunde man ju springa var man ville inte bara fram eller tillbka... Och grafiken var ju skit snygg, tyckte man då. Sen var det dags att upptäcka alla PC spel. Den gamla amigan var ju ett minne blott. Men jag fastnade aldrig riktigt för PC spel, tills jag träffade Christian. Han visade Diablo II för mig och jag tyckte att det verkade vara det mest tråkigt påfund som fanns, tills jag hade provat 2 ggr, sen var jag såld.
Sen råkade jag prova Sims, och sen kom ju Sims 2 som jag blev totald såld på! Man kan väl säga att Sims 2 var det som gav mig min början till spelberoende... men vad visste jag om "spelberoende"? Jo, det fick jag uppleva den dagen jag bestämde mig för att göra en gubbe i Christians ny inköpta World of Warcraft.

Shit alltså! Det är verkligen ett av de bästa spelen som gjorts och extremt beroende framkallanande! Med risk för att låta som en riktig nörd nu, så ska jag hylla detta spel... Förutom att du i stort sätt kan spela detta spel precis hur du vill* så får du chans att snacka med miljontals människor. Det är skit kul att snacka med folk från tex Holland som man har skit mycket gemensamt med. Man lär sig skit mycket om hur det är i andra länder osv. Att man tex bygger alla hus i Holland på höjden för att marken är snor dyr, när jag sa att mina föräldrar har en villa som tar upp 160kvm markplan höll han på att falla av stolen ;)

Visst, det är många som tycker att det är super nördigt att sitta och spela dator osv. Att det är extremt osociallt osv. Ja, jag håller med, om det är så att man bytar ut det sociala umgänget mot ett datorspel, om man sitter hemma och spelar istället för att gå på en fest tex. Men om man som jag, bytar ut tv tittande mot att sitta och ha skit kul och spela och snacka med en massa folk så tycker jag absolut inte att det är osocialt. Jag sitter hellre en kväll och spelar och snackar över ventrilo (ett program som gör att man kan snacka med en massa andra över internet, typ som en telefon som över 40 pers kan koppla in till) än att jag sitter och zappar mellan kanaler på tv och klagar på att det bara finns skit.

Dock ska jag till lägga att jag typ inte spelat alls de senaste 2-3 månaderna för att jag kännt att det funnits så mycket annat jag velat göra. Och helt enkelt inte haft lust för wow. Men det känns som jag är på väg mot en ny våg av wow-sjukan snart. Så det dröjer nog inte länge förens jag är i wow-träsket igen ;)

Appropå grafiken kan nu ju avgöra själva. Här är några bilder jag tagit i spelet, det ser alltså ut precis så här när man spelar. (Finns 3 stora öar, med massa landskap och alla miljöer ser olika ut, men såhär ser det ut på några av dem. Dessutom följer spelet en dygnsrytm, alltså blir det mörk och ljust, är man vi kusten kan man tex se när solen går ner osv.)

           



* Finns många sätt att spela på. Ska dra det i stora drag: Du kan göra uppdrag, eller bara spring runt och döda en massa fiender. Du kan gå in i grottor/slott som en stor grupp och tillsammans med andra spelare göra taktiken för hur ni ska klara bossar osv.
Du väljer själv vilken karaktär du vill att din "gubbe" ska ha, finns 8 olika att välja på och alla har olika färdigheter. Alla är lika behövda om du ska spela i stor grupp.
Du kan välja att köra pvp vilket betyder att du "dödar andra spelare", typ som att köra paintboll över datorn - det går ut på att du ska döda de andra och får därigenom poäng. Undrar du något, är det bara att fråga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0